Op zaterdag 7 en zondag 8 september 2024 wordt het Marktplein in Hilversum omgebouwd voor een hele bijzondere editie van het Gooisch Bierfestival: de Hilversum 600 jaar editie. Een 2-daags festival voor àlle Hilversummers, dat zorgt voor ontmoeting, verbinding en levendigheid in onze eigen stad. En tegelijk een plek waar heel laagdrempelig cultuur kan worden ontdekt, gemaakt en beleefd door nieuwe (jongere) leeftijdsgroepen.

Vorige edities

De basis van het festival ligt in de zeven voorgaande edities van het Gooisch Bierfestival. Samen met ondernemers, instellingen en 140 vrijwilligers wordt het festivalprogramma (inmiddels traditiegetrouw) vormgegeven.

Culturele waarde voor onze doelgroepen

Het festivalprogramma brengt op een laagdrempelige, toegankelijke wijze cultuur naar een nieuw Hilversums publiek.

Dit jaar is dat publiek veel breder vanwege deze speciale editie Hilversum 600 jaar editie. We trekken nieuwe doelgroepen aan (jonger, diverser en ook kwetsbaren) met onze programmering en door onze sociale impact vergroten. Het thema van deze editie leent zich om stadsbewoners elkaar te laten ontmoeten en te betrekken, verhalen en tradities op te bouwen en samen te vieren. Dit komt terug in onze programmering en met name de toegevoegde onderdelen vanuit Hilversum 600 jaar.

Programma 7 + 8 september 2024

Op de zaterdagavond staat het muziekprogramma van de Vorstin centraal, perfect voor de doelgroep ‘ontdekkende jong volwassenen van 20-35 jaar’. Dit is een groeiende interessante groep bewoners, die hun weg vaak nog moeten gaan vinden naar de Hilversumse cultuurinstellingen. Voor deze doelgroep zijn festivals een ontmoetingsplek en wordt er met elkaar nieuwe ervaringen opgedaan.

Op de middagen wordt een ouder (30-45 jaar) publiek bediend: moderne gezinnen met jonge kinderen en randstedelijke stellen die vaak uit Amsterdam of Utrecht naar Hilversum zijn getrokken. Ze verlangen terug naar hun ongedwongen stadse leven en zien Foodhal Mout als een oase in hun nieuwe (gezins)wereld. Langzaam ontdekken ze de charme van hun nieuwe stad Hilversum.

Daarnaast hebben we een actief publiek (25-55 jaar) dat houdt van festivals, van cultuur in het algemeen en/of van speciaalbier in het bijzonder en er in het weekend graag op uit trekt voor ontspanning en nieuwe ervaringen. Ze verwachten verrassende speciaalbieren van kleine topbrouwerijen, workshops, goede muziek van nog onbekende bands en ongewone ervaringen als straattheater programma.

Naast het muziek- en straattheaterprogramma geeft het Hilversum 600 programma een boost en verrijking voor alle én nieuwe doelgroepen. Bekijk het volledige programma en bestel je tickets.