Logo Fairtrade HilversumDe start van de publieksacties rondom Fairtrade Hilversum op 31-10-2015, werd mede mogelijk gemaakt door Stadsfonds Hilversum en bleek een groot succes. Een camerateam heeft mensen op straat en een aantal winkeliers naar hun mening gevraagd over Fairtrade. Op de facebookpagina van Fairtrade Hilversum zijn deze fragmenten inmiddels terug te zien:  https://www.facebook.com/FairtradeHilversum/

In juni van dit jaar heeft de gemeenteraad van Hilversum een veelzeggende motie aangenomen. Daarin wordt verwoord, dat de gemeente er naar streeft het predicaat ‘Fairtrade Gemeente’ te behalen. Deze eervolle titel wordt op aanvraag door een landelijke jury toegekend als een gemeentelijke overheid, maar ook winkels, horecagelegenheden, bedrijven, instellingen en maatschappelijke organisaties in een gemeente permanent veel aandacht willen schenken aan eerlijke handel.

De achterliggende gedachte is, dat door gebruik te maken van zoveel mogelijk fairtrade ingrediënten en producten aan producenten in ontwikkelingslanden werk en dus inkomen wordt gegarandeerd . Dat maakt niet alleen armoedebestrijding mogelijk, maar schept ook ontwikkelingskansen voor een duurzame toekomst.

In Nederland zijn inmiddels al 63 gemeenten die het predicaat hebben verdiend en daar zitten naast kleine gemeenten ook ‘grote jongens’ als Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag tussen. In onze regio is heel recent Bussum fairtrade gemeente geworden. Hilversum sluit daar graag snel bij aan.

Het Kernteam Fairtrade Hilversum bereidt de aanvraag bij de landelijke jury voor. Dat houdt o.a. in dat bij winkels, bedrijven en kantoren wordt nagegaan of er voldoende fairtrade producten verkocht of gebruikt worden. De criteria van de jury zijn niet mals en ook nog eens afhankelijk van de grootte van een gemeente. Inmiddels is vastgesteld, dat er voldoende fairtrade supermarkten in de mediastad zijn. Ook het voor de aanvraag benodigde aantal horecagelegenheden dat aan de eisen voldoet, is gevonden. De ploeg is dus goed op weg, al moet er nog wel het een en ander gebeuren. Er moeten nog heel wat kantoren, verenigingen, instellingen en organisaties gevonden worden, die fairtrade koffie en thee gebruiken en dat ook luid en duidelijk kenbaar maken.
Om duidelijker aan de weg te timmeren heeft het Kernteam nu met de steun van het Stadsfonds een promotiefilmpje laten maken. Dat wordt binnenkort via RTi en via de social media verspreid en is bedoeld om meer bekendheid te geven aan de campagne.

Iedereen kan trouwens actief bij de fairtrade campagne aanhaken. Beschikbare kennis kan met het kernteam worden gedeeld en actieve deelname aan het werk van het Kernteam wordt zeer gewaardeerd. Iedereen die wil mee doen met het kernteam om Hilversum tot Fairtrade Gemeente te maken kan mailen naar fairtradehilversum@gmail.com.