Het eerste webinar, dat het Stadsfonds dinsdagavond 30 juni 2020 organiseerde, begon een beetje aarzelend, maar na ruim 45 minuten vlogen de ideeën als warme broodjes over de tafel. “Never waste a good crises”, zei Renske Schriemer van De Gijsbrecht. De crisis heeft Hilversum niet ontmoedigd maar juist in beweging gebracht en een heleboel initiatieven in een stroomversnelling gebracht. Hilversumse ondernemers zijn er zich van bewust dat samenwerken de manier is om de negatieve gevolgen van corona te overwinnen. “Laten we dat vasthouden”, zo spoorde Stadsfondsmanager Ingrid Geul aan.
Behoefte aan kennis uitwisselen
Het Stadsfonds nam het initiatief tot dit webinar omdat uit een onderzoek is gebleken dat ondernemers behoefte hebben aan het uitwisselen van kennis. Het werd een webinar omdat het op dit moment ingewikkeld is om fysiek bij elkaar te komen en ook hier werd de nood een deugd: er ontstond aan de discussietafel een levendige dynamiek. Het gesprek werd stevig geleid in de studio van het voormalige TROS gebouw door anchor en programmamaker Frank du Mosch.
De gasten
Deelnemers aan het gesprek waren Philip Lamers van Hotel Gooiland, Anca Beije (recruiter), Limore Noach (fundraiser), Deborah den Dulk (De Gooische Pas) en Renske Schriemer, verantwoordelijk voor de profilering van De Gijsbrecht als winkelstraat
Als gevolg van de crisis waren evenementen in Gooiland niet meer mogelijk en zag Philip Lamers zijn omzet tot nul dalen. Bij de pakken neerzitten was geen optie en zo bedacht hij Roeff, de rooftopbar op de eerste verdieping van Hotel Gooiland met uitzicht over Hilversum. Het werd een eclatant succes en het was zonder de crisis als idee misschien wel nooit ontstaan.
Limore Noach die met haar bedrijf geld voor kankeronderzoek inzamelt door het opzetten van evenementen zag die weg ineens afgesloten en ging daarvoor in de plaats wandeltochten organiseren. Zo bracht ze de geldstroom toch weer langzaam op gang.
Recruiter Anca Beije ontdekte dat het zoeken van personeel op de traditionele manier niet meer mogelijk was en stapte over op een systeem van werven via messenger van Facebook. Het werd een succes.
Deborah den Dulk zag een deel van haar droom verwezenlijkt doordat de crisis zorgde voor een versnelde invoering van De Gooische Pas, een systeem waarmee klanten van Hilversumse bedrijven kunnen sparen voor verenigingen, zichzelf of cadeaus. De Gooische Pas moet er toe bijdragen dat omzet, die nu vaak wegvloeit naar omliggende gemeentes, in Hilversum blijft.
Renske Schriemer kondigde de komst aan van een winkelplatform voor De Gijsbrecht. Daarop kun je zien welke winkels er zijn de ondernemers die daar bij horen. Er kan besteld worden en thuisbezorgd. De Gijsbrecht is sowieso een inspirerend voorbeeld van vernieuwing. Tijdens de crisis ontdekten de winkeliers de kracht van hun eigen winkelstraat. Renske: “Na een dag thuiszitten was het doen van dagelijkse boodschappen in de Gijsbrecht ineens een leuk uitstapje”. De kledingwinkels hadden het moeilijk, maar de foodbranche floreerde als nooit tevoren.
Samenwerken is de sleutel naar succes
Dat al deze ideeën gerealiseerd konden worden, zo werd in het webinar door de gasten benadrukt, is te danken aan het gevoel van solidariteit dat in Hilversum is ontstaan, de bereidheid van ondernemers om elkaar te helpen, maar ook het feit dat het de gemeente lukte om vergunningprocedures te versnellen.
“Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen”, zei Deborah den Dulk.
Waaraan zijn de successen te danken?
In het webinar werden deze elementen genoemd als kritische factoren die helpen bij het versterken van het economische klimaat: handen ineenslaan, ontwikkelen van onorthodoxe ideeën, positief denken, niet bij de pakken neerzitten, uitwisselen van informatie.
De uitzending leverde deze suggesties op:
- Start van een fysieke en digitale Marktplaats waar ondernemers nieuwe ideeën kunnen pitchen, waarna gezocht wordt naar de mogelijkheid om ze te realiseren.
- Geregelde webinars, waarin kennis wordt uitgewisseld, zoals in deze eerste uitzending van Het Stadsfonds.
- Beter benutten van de vier grote ledschermen in de stad om lokale ondernemers te promoten, zodat meer mensen weten wat er te koop is in de stad. En ook informatie over en beelden van de ruim 60 monumenten van Hilversum.
- Hilversum niet alleen profileren als mediastad maar ook als tuinstad en monumentenstad.
- Zorgen voor reuring, niet te lang treuzelen, sneller doen; zo ontstaat er werkendeweg iets nieuws.
Heeft u suggesties voor het Stadsfonds? Neem dan contact op met Stadsfondsmanager Ingrid Geul
Wilt u dit webinar in zijn geheel bekijken dan kan dat via Youtube.