Een aanvraag doen bij Stadsfonds Hilversum

Uiterste aanvraagdatum Met Adviesraad Besluit op
11 januari 30 januari
15 februari 5 maart
21 maart 9 april
1 mei 21 mei
X 4 juni
19 juni 9 juli
21 augustus 10 september
18 september 8 oktober
24 oktober 12 november
X 26 november
27 november 17 december

Voordat je begint

Fijn dat je Stadsfonds Hilversum gevonden hebt om een aanvraag te doen voor jouw project, voor een beter Hilversum, economisch gezien en als woon-, werk- en koop-omgeving.

Voordat je daadwerkelijk de aanvraag gaat indienen, verzoeken wij je met klem eerst alle onderstaande informatie goed door te nemen zodat je beter kunt inschatten of het nut heeft om een aanvraag in te dienen.

Twijfel je of het project kans maakt op een bijdrage van het Stadsfonds? Neem dan altijd contact op met de Stadsfondsmanager.

Voorwaarden

Je kunt alleen een aanvraag indienen als je voldoet aan de volgende eisen:

  1. Je bent OZB-betaler van NIET-woningen in Hilversum.
  2. Het project is een gezamenlijk initiatief.
  3. Je vult het Stadsfondsaanvraagformulier volledig in.

Deadlines

Zorg dat de aanvraag op tijd binnen is. Aanvragen worden besproken tijdens een Stadsfonds bestuursvergadering, die elke maand plaatsvindt. Zie hieronder alle deadlines voor het insturen van de aanvraag & vergaderdata waarop de aanvraag behandeld wordt.

Tip ter inspiratie

Bekijk op de pagina waarop gehonoreerde projecten staan, of raadpleeg de veel gestelde vragen.

Veel gestelde vragen

Voor een goede verdeling van het stadsfondsgeld is Hilversum opgedeeld in 13 verschillende “fondsgebieden”. Ieder gebied krijgt naar verhouding een percentage van het totaalbedrag uit het fonds toebedeeld.

Aan de hand van postcodes is de indeling van de gebieden gemaakt. Benieuwd onder welk fondsgebied uw bedrijfsgebouw (niet-woning) valt? Kijk voor een volledig overzicht op de pagina Stadsfondsgebieden.

Alle ondernemers en (maatschappelijke) organisaties in Hilversum die OZB belasting betalen voor NIET-woningen. Dit zijn bijvoorbeeld winkels, horeca, kantoren, scholen, ziekenhuis, sportfaciliteiten, buurthuizen en zorginstellingen.
Daarnaast is het een vereiste dat het project met andere partijen sámen bedacht en uitgevoerd wordt.

Een fondsgerechtigde is een (bestaand) samenwerkingsverband dat namens het gebied bij Stichting Stadsfonds Hilversum een voorstel kan indienen. Is er in uw gebied nog geen samenwerkingsverband? Neem contact op met de Stadsfondsmanager voor meer informatie over de fondsgerechtigde in uw gebied.

Projecten die Stadsfonds Hilversum heeft gehonoreerd vind je op pagina Stadsfondshilversum.nl/inspiratie

In andere steden zoals Utrecht, Leiden of Gouda is het ondernemersfonds al langer van kracht. Laat je inspireren door de volgende projectvoorbeelden:

  • Collectieve beveiliging door plaatsing camera’s of surveillance en alarmopvolging.
  • Organiseren van gebundelde inkoop voor bedrijfsdiensten (energie, aanleg glasvezel, schoonmaak en glasbewassing, bedrijfshulpverlening, groenonderhoud private kavels, etc.).
  • Feestverlichting en Sinterklaasintocht.
  • Jaarlijkse campagne sport- en gezondheidssector voor  bewustzijn over gezondheid met clinics over sporten en gezond eten op scholen, kijkje in keuken van ziekenhuis, open dagen sportverenigingen en sportclinics/demo’s, presentatie allerlei gezondheidsberoepen (fysio etc.).
  • Versterking relatie (technisch) onderwijsarbeidsmarkt-bedrijfsleven door werkleertrajecten.
  • Bedrijfsterreinfeest voor verbetering van de sfeer en kennismaking.
  • Versterking ondernemerschap in culturele sector door organiseren van masterclasses voor culturele ondernemers. “Wat is van belang om te weten en te doen om winstgevend te zijn in de culturele sector?”
  • Plaatsen extra fietsenrekken boven de gemeentelijke norm.
  • Tijdens wegwerkzaamheden verfraaiing van het gebied door bloemen en speciale collectieve acties voor klanten, om toch omzet vast te houden.
  • Ontwikkelen van een app. voor winkelgebied voor actuele aanbiedingen winkeliers.
  • Open atelier route.
  • Project collectief winkelverbod (voor winkeldieven).
  • Herkenbare en eenduidige aanduiding van bedrijven in gebieden.
  • Ijsbaan en grote verlichte kerstboom tijdens winter(koop)maanden.
  • Evenementen als een muziekfestival, hardloopevenement, kinderevenement, museumnacht, shoppingnight.

Ga bij jezelf de volgende vragen na:

  • Welk bedrag heb ik nodig voor het initiatief?
  • Welke andere geldbronnen zijn er?
  • Waarom heb ik geld nodig uit fonds?
  • Is het gewenste bedrag eenmalig?

Stichting Stadsfonds Hilversum toetst het geldbedrag met de volgende criterium:

  • Is het een innovatie, die bijdraagt aan een beter Hilversum in de zin van economische vooruitgang of leefbaarheid?
  • Is het een concreet project, inclusief een resultaatverplichting?
  • Is het doel meetbaar/maatschappelijk effect?
  • Zijn het niet alleen personele kosten of zijn die naar rato en redelijkheid over het project of diverse projecten verdeeld?
  • Is het naar verhouding en past het binnen mogelijkheden van het fondsgebied?
  • Heeft het project te maken met het thema ‘media’ / ‘cultuur’ / ‘duurzaamheid’?
  • Welk percentage van het totaalbedrag is het Stadsfondsaanvraagbedrag?
  • Zijn er andere financiers/sponsoren?

Het Stadsfonds stelt zich de volgende vragen:

  • Wat doet het project voor het fondsgebied / voor Hilversum?
  • Past het project binnen het fondsgebied?
  • Is het doel meetbaar?
  • Heeft het een economisch en/of een maatschappelijk effect? Zo ja, welk?
  • Is het innovatief/vernieuwend?
  • heeft het project nog onderzoek (R&D) nodig?
  • Is er een samenwerking met andere fondsgebieden?
  • Is het attractief voor heel Hilversum/Breed?

Ook kijkt het Stadsfonds in hoeverre het project past in een of meerdere de thema’s.

Wij hanteren de volgende thema’s:

  • Media
  • Kunst & cultuur
  • Duurzaamheid? (Projecten die zorgen voor minder CO2-uitstoot)
  • Feelgood? (Projecten waarbij mensen fysiek en mentaal in Hilversum kunnen bijtanken.)
  • Hilversum Experience? (Projecten die Hilversum (voor de jeugd) uitdagend en spannend maken)

Naast thema’s hanteren we ook categorieën, waardoor we een gespecificeerder overzicht krijgen.

We stellen ons de volgende vragen:

Is project een evenement? Zo ja, in welke categorie past het?
1a. Detailhandel
1b. Muziek
1c. Cultuur&Kunst
1d. Technologie
1e. Sport

Is het geen evenement, in welk volgende categorieën past het dan?

2. Educatie
3. Verbetering uitstraling (project, straat, wijk, stad)
4. Verbetering marketing/communicatie
5. Verbetering Leefbaarheid (voor bedrijven, organisaties en hun medewerkers)
6. Zorg

Waar we ook naar kijken is:

  • Zijn er contracten / eenmalig/ langere termijn ?
  • in welke maand (datum) v/h jaar vindt het plaats?
  • Wat staat er op dat moment nog meer op de agenda in Hilversum?

Financieel letten we op de volgende zaken:

  • Wat is de hoogte van aanvraagbedrag en is dat een acceptabel bedrag (t.o.v. het totaalbedrag, wat er in het fondsgebied al is uitgegeven en wat er nog beschikbaar is)?
  • Zijn er andere financiers/sponsoren?
  • Wordt het geld niet alleen aan uren, locatie en catering besteed?
  • Is er financieel ruimte in het fondsgebied?
  • Wordt er ook subsidie verstrekt door de gemeente? Zo ja, hoeveel?

Voor de langere termijn kijken we naar:

  • Wordt het project in de toekomst herhaald?
  • Vanaf wanneer kan het project financieel zelfstandig draaien?

1x in de maand heeft het Stadsfondsbestuur een vergadering waarin alle aanvragen – die op tijd zijn binnengekomen – worden behandeld.

In diezelfde week stuurt de Stadsfondsmanager een bericht uit over het besluit van het bestuur. Dit zijn de drie besluitvormen.

  • Gehonoreerd,
  • niet gehonoreerd of
  • er is meer informatie nodig.

Deadlines indienen aanvragen

Bekijk altijd wat de uiterlijke indiendata zijn. Ben je te laat, dan wordt de aanvraag een maand later in behandeling genomen.

Hier vind je de data.

Een aanvraag dien je in via het Stadsfondsaanvragensysteem. Die vind je op deze pagina.

Lees goed de pagina ‘Fonds aanvragen‘, hier staat in wat je allemaal nodig hebt om een aanvraag goed in te dienen.

Thema’s:

  • Media
  • Kunst & cultuur
  • Duurzaamheid? (Projecten die zorgen voor minder CO2-uitstoot)
  • Feelgood? (Projecten waarbij mensen fysiek en mentaal in Hilversum kunnen bijtanken.)
  • Hilversum Experience? (Projecten die Hilversum (voor de jeugd) uitdagend en spannend maken)

Categorieën  (voor een gespecificeerder overzicht)

  1. Event
    1a. Detailhandel
    1b. Muziek
    1c. Cultuur&Kunst
    1d. Technologie
    1e. Sport

Andere categorieën

2. Educatie
3. Verbetering uitstraling (project, straat, wijk, stad)
4. Verbetering marketing/communicatie
5. Verbetering Leefbaarheid (voor bedrijven, organisaties en hun medewerkers)
6. Zorg

Waar we ook naar kijken is:

  • Zijn er contracten / eenmalig/ langere termijn ?
  • in welke maand (datum) v/h jaar vindt het plaats?
  • Wat staat er op dat moment nog meer op de agenda in Hilversum?

Financieel letten we op de volgende zaken:

  • Wat is de hoogte van aanvraagbedrag en is dat een acceptabel bedrag (t.o.v. het totaalbedrag, wat er in het fondsgebied al is uitgegeven en wat er nog beschikbaar is)?
  • Zijn er andere financiers/sponsoren?
  • Wordt het geld niet alleen aan uren, locatie en catering besteed?
  • Is er financieel ruimte in het fondsgebied?
  • Wordt er ook subsidie verstrekt door de gemeente? Zo ja, hoeveel?

Voor de langere termijn kijken we naar:

  • Wordt het project in de toekomst herhaald?
  • Vanaf wanneer kan het project financieel zelfstandig draaien?
Ga naar de bovenkant