Stimuleren dat er een bijzonder lichtplan zou komen voor Hilversum in plaats van de traditionele kerstverlichting was een van de eerste activiteiten van het Stadsfonds kort na de oprichting. Sommige initiatieven vragen een lange adem en dat geldt dus ook voor de realisatie van het lichtplan. Maar daar zit nu toch schot in, zo blijkt uit de nieuwsbrief van het Platform Economie, een samenwerkingsverband van heel veel Hilversumse partijen waar de economische agenda voor de toekomst wordt bepaald.

Dit is de actuele situatie rond de realisering van het lichtplan:

Zoals bekend is inmiddels De Frequentie als winnend concept voor de nieuwe feestverlichting gekozen.
Belangrijke opdracht: maak met dit concept zichtbaar dat Hilversum Mediastad is.
De ontwerpers, Studio Tijdmakers en Fosfor Design, hebben de geluidsgolven (de Frequentie) van Hilversum bedacht.
Het concept bestaat uit drie toepassingen van geluidsgolven in de vorm van programmeerbare light tubes, die verticaal boven de straat hangen, een geluidsgolf in de vorm van een ornament boven de straat (zoals de meer traditionele feestverlichting) en geluidsgolfprojecties op panden.

Start begin 2020

Eind 2019 is er een voorstel uitgewerkt om de Frequentie zichtbaar te krijgen op het Stationsplein tussen de lichtmasten die tussen het station en Schapenkamp staan, doorgetrokken naar de Leeuwenstraat met lighttubes. De uitvoering vergt nog nader constructie onderzoek, zo staat te lezen in de nieuwsbrief van het Platform Economie, waardoor dat nog even op zich laat wachten. De verwachting is dit het eerste kwartaal 2020 uit te voeren.

Winkelgebieden in Hilversum

Voor de zomer zal er ook een programma van eisen worden geformuleerd voor het kernwinkelgebied. Dat programma van eisen geeft aan wat er waar komt te hangen of is te zien, wanneer en wat de kosten daarvan zijn. Dat zal vervolgens, naar verwachting fasegewijs, uitgerold worden.
#DeFrequentie zal stadsbreed op veel meer plekken zichtbaar zijn als symbool voor Hilversum. De nieuwe verlichting zal niet alleen als sfeermaker rond de feestdagen worden ingezet, maar ook op belangrijke andere momenten door het jaar. De projectleiding voor de uitvoering van De Frequentie is in handen van de centrummanager.

Winkelgebieden die naast het centrum hebben aangegeven De Frequentie als eerste te willen realiseren zijn winkelcentrum #Seinhorst, dat dit jaar 20 jaar bestaat en #DeGijsbrecht.

Video

Bekijk voor een indruk van De Frequentie deze video