Hoe kan het Wereld Natuur Fonds (WNF) leerlingen bewust maken van de foodindustrie? Hoe zorgt de KRO-NCRV ervoor dat ook niet-westerse jongeren kiezen voor de journalistiek?

Dit zijn enkele vraagstukken waar 60 leerlingen van 6 middelbare scholen uit de regio mee aan de slag gaan. Werken aan media gerelateerde vraagstukken van bedrijven.
De leerlingen vinden het leuk om buitenschools te leren. Daarnaast leren ze ook van anderen leerlingen. Het is hard werken maar met de juiste motivatie en samenwerking hoeft het niet lastig te zijn” (Lily Vijftigschild, Hilfertsheem College)

Topklas Digital Design brengt het onderwijs en bedrijfsleven dichterbij elkaar.
Patricia Berk van WNF: ” In eerste aanzet zag WNF deelname aan het project Topklas Digital Design als een uitgelezen kans om met 14 en 15 jarigen te sparren over ons gedachtegoed: ‘Geef de aarde door’. Nieuwsgierig waren we naar de creativiteit van de deelnemers, wanneer ze worden uitgedaagd over de grenzen van hun dagelijkse wereld. Onze verwachtingen worden nu al ruimschoots overtroffen: de oplossingen van de deelnemers zijn innovatief, verfrissend en praktisch uitvoerbaar. Het enthousiasme en de gedrevenheid waarmee ze aan dit project meedoen, is een belofte voor de toekomst”.
Naast WNF en KRO-NCRV zijn Media Perspectives (fusie tussen iMMovator en Hilversum Media Campus) , NPO FunX, MENSES, Start-up Lab, NICAM en de Media Mile verbonden als casepartner.

‘Het geheim van Hilversum’
Gedurende 6 bijeenkomsten bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid krijgen de leerlingen workshops en lezingen aangeboden van mediaprofessionals uit het werkveld. Deze editie hebben bedrijven als BNN/VARA, Greenberry, Media Monks en RTL een bijdrage geleverd aan het project. Een belangrijk programmaonderdeel van het traject is leren presenteren. We ontvangen nog bijvoorbeeld Meike de Jong van RTL Nieuws en ‘het geheim van Hilversum’ Machteld Kooij.

Nieuw: Teachers Edition
Een nieuw onderdeel van het programma is de Topklas Digital Design – Teachers Edition. Docenten van het Hilfertsheem College, A. Roland Holst College en het Comenius College doen mee aan een verkorte Topklas Digital Design versie in de avond. In principe doorlopen de docenten dezelfde stappen als de leerlingen.
Het doel van de Teachers Edition is het eigen maken van de vakdidactiek om deze binnen de school toe te passen.
Boy Uitermark doet namens A. Roland Holst College mee: ”Als een docent werken aan een case alsof je zelf weer een leerling bent. Zo leer ik in de praktijk hoe ik verschillende werkvormen ervaar om ideeën vorm te geven. Niet alleen de inhoud van de werkvormen en zienswijzen, maar ook de overdracht door verschillende workshopgevers geeft veel nieuwe inzichten. Dat vervolgens weer gebruiken in mijn eigen onderwijspraktijk dat wordt de volgende uitdaging”.

Oplossingen worden beoordeeld door een jury
6 april 2018 gaan zowel de leerlingen als docenten hun oplossingen presenteren bij het Beeld en Geluid. Zij worden door een onafhankelijke jury beoordeeld. Hierbij aanwezig zijn? Dat kan, meld je aan!

Over Topklas Digital Design
Topklas Digital Design laat leerlingen van middelbare scholen uit de omgeving Hilversum kennis maken met maak- en groeiprocessen waar samenwerking, innovatie en talentontwikkeling centraal staan. Design Thinking staat centraal tijdens het programma. Dit is een creatieve manier om complexe problemen op te lossen met oog op innovatie.
Onder professionele begeleiding doorlopen de leerlingen in zes dagprogramma’s de stappen

  • onderzoek,
  • concepting,
  • design,
  • productie en
  • presentatie

Daarbij doen ze allerlei kennis en vaardigheden op die van pas komen om succesvol te kunnen deelnemen in de maatschappij en het bedrijfsleven van de toekomst.
Leerlingen die meedoen aan de Topklas Digital Design hebben verschillende achtergronden. Ongeacht opleidingsniveau of leeftijd, motivatie is de basis om te leren.

Sonny Mathura, projectleider Topklas Digital Design: Dankzij het Stadsfonds kunnen wij dit project met de scholen en het Beeld en Geluid organiseren. Het is fantastisch om jong talent zo aan het werk te zien. De betrokkenheid van het bedrijfsleven is ook enorm groot. Dankzij die betrokkenheid leren de leerlingen ook echt hoe het is om te werken in de media”.

Deelnemende scholen:

  • Hilfertsheem College,
  • ATC,
  • Gemeentelijk Gymnasium,
  • College de Brink,
  • A Roland Holst College en het
  • Comenius College

Voor meer informatie over het project Topklas Digital Design kunt u contact opnemen met Sonny Mathura, smathura@beeldengeluid.nl of 06 2714 3456