Petra de Beij van Mediamol maakt televisie programma’s en documentaires. Door de coronacrisis ziet zij kansen voor Hilversum en haar eigen onderneming.
Hoe gaat zij om met de gevolgen van de Corona crisis?
“Toen de crisis uitbrak was het ineens BOEM STOP! Alle televisie opnames werden on hold gezet, en dat betekende dat ik al mijn inkomsten kwijt was. Dus daar heb ik wel even slapeloze nachten van gehad”, vertelt Petra de Beij.
“Ik was ook net verhuisd naar een nieuw kantoor in het Hilversum Business Center. Maar ondanks de invloed op mijn bedrijfsvoering merkte ik ook al snel de positieve kant van deze tijd. We leven in een tijd waar FOMO, ‘Fear Of Missing Out’ aan de orde van de dag is, en juist nu is het tijd om pas op de plaats te maken en tot rust te komen. En dat heb ik ook gedaan, ik ben met beide benen op de grond blijven staan, en zie deze periode als een leerperiode, met ook kansen.”
Welke nieuwe kansen deden zich voor in jouw bedrijf?
“Naast televisie programma’s maken, ben ik ook persvoorlichter en ineens stond de telefoon roodgloeiend met aanvragen van bedrijven. Ook op het gebied van content marketing heb ik nu opdrachten lopen. Er wordt vaak gedacht, dat ik alleen maar televisieprogramma’s maak en dat daar een hoog prijskaartje aanhangt, maar ik vind het juist leuk om kleine ondernemers te helpen met het vertellen van hun verhaal en dat kan passend in ieders budget.”
Hoe zie je de toekomst van het maken van televisieprogramma’s?
“We gaan echt wel weer televisieprogramma’s maken, maar de locatiekeuze wordt daarin belangrijk. Je hebt ruimte nodig om afstand te kunnen houden. Zo was ik bijvoorbeeld in een leegstaande jeugdgevangenis, een ideale locatie met veel ruimte. Gelukkig is visagie nu ook weer toegestaan dus dat geeft weer meer ruimte om mooie programma’s te maken.”
Welke suggestie heb je om het economische klimaat in Hilversum er weer bovenop te helpen?
In het centrum en aan de rand van het centrum staan veel panden leeg, wat het straatbeeld van Hilversum niet bevordert. Mijn idee is om in deze panden een ‘bewegende expositie’ te organiseren. Media bedrijven en kunstenaars kunnen daar bijvoorbeeld animaties laten zien, korte filmpjes en andere kunstwerken. Om op deze manier meer leven in het centrum te brengen. En het aantrekkelijk te maken voor mensen om het centrum te bezoeken. Hiermee kun je ook duidelijk de meerwaarde van Hilversum Mediastad laten zien.