Het is een ingewikkeld project en daarom liep het mede door de covid-crisis enige vertraging op, maar met de aanstelling door Het Stadsfonds van Leon Schouten als kwartiermaker wordt de uitvoering nu full swing aangepakt. Het gaat over ‘De Frequentie’, het ambitieuze lichtplan dat Hilversum (landelijk) op de kaart moet zetten.
In het 2e webinar van Het Stadsfonds op woensdag 13 januari 2021 gaf Leon Schouten een toelichting aan presentator Frank du Mosch.
‘De Frequentie’ verwijst naar dat waar Hilversum internationaal bekend om is geworden: radiogolven. Nu niet in de vorm van een onzichtbare frequentie om radio mee te maken, maar als een slang van licht die zich door de stad slingert en verschillende winkelgebieden met elkaar verbindt. Soms in de vorm van ledtubes, dan weer als een projectie op gebouwen of in waterpartijen of als ornamenten langs de kant van de weg. De golven moeten je op een logische manier door de stad leiden, aldus de projectleider.
Niet alleen in december (sfeer)verlichting
Alle winkelcentra zullen bovendien bij de ingang een verlichte naamaanduiding krijgen in de fraaie letters van Dudok. De leds kunnen geprogrammeerd worden in verschillende kleuren en roepen zo gevarieerde sferen op. Dat hoeft zich niet te beperken tot de decembermaand maar kan ook bij andere feestelijke evenementen.
Start eind dit jaar
Eind dit jaar zullen de eerste resultaten te zien zijn, zo verwacht kwartiermaker Leon Schouten. Het lichtplan is een ontwerp van Studio Tijdmakers en Fosfor Design en kwam als winnaar uit de bus van een ontwerpwedstrijd, georganiseerd door Centrummanager Kjeld Vosman die het stokje inmiddels heeft overgedragen aan zijn opvolger Jorine de Soet.
Meer eenheid in uitstraling
De leds moeten de afzonderlijke feestverlichting vervangen (elke winkelstraat heeft nu zijn eigen design) en meer eenheid brengen in de uitstraling van de stad. Het plan wordt door de winkelgebieden gefinancierd met geld uit Het Stadsfonds. De totale uitvoering zal vermoedelijk drie jaar duren.
Unieke kans om te onderscheiden
‘Een ingewikkeld project’, aldus Leon Schouten ‘maar met hoge verwachtingen’. Zowel de verschillende winkelcentra als de gemeente zijn zeer enthousiast stelde hij vast bij een verkennende ronde. Het is een unieke kans voor Hilversum om zich te onderscheiden, aldus de kwartiermaker in het webinar.
Interview
Als je alleen dit interview met Leon Schouten wilt beluisteren ga dan naar ons YouTubekanaal.