Bij het uitbreken van de crisis zag hij het als ondernemer even niet meer zitten, maar heel snel sloeg de stemming in gunstige zin om en ontdekte hij onverwachte mogelijkheden.
Welke gevolgen ondervond je in je bedrijfsactiviteiten door de corona-crisis?
‘Er viel werk weg, maar er kwamen ook nieuwe vragen op me af’, zegt Frank du Mosch directeur/eigenaar van het Hilversumse bedrijf The Broadcaster, gespecialiseerd in het vertellen van verhalen. Niet zozeer het eigen verhaal, maar dat van andere ondernemers. Dat is meteen ook het advies dat hij als media-ondernemer heeft richting collega’s in Hilversum. ‘Gebruik deze tijd om goed na te denken over de vraag wie of wat je bent en wat de kern is van je zakelijke activiteiten en investeer energie in het goed voor het voetlicht brengen van dat verhaal’.
Hoe kijkt hij naar de toekomst?
“Met optimisme. Ik zie dit soort situaties altijd als een uitdaging, niet als een bedreiging.
Kijk wat er met het onderwijs gebeurde. Daar gingen ze in één weekend online. Het ultieme bewijs dat creativiteit elke crisis overwint’.
Waarmee kun jij als ondernemer collega’s helpen om er bovenop te komen?
“Met het shapen van hun verhaal en het uitdragen daarvan. Wat is precies de dienst die je verleent? Waarin onderscheid je je van de rest? Hoe kijk je aan tegen je relatie met je klanten? Welke mogelijkheden zie je om die te verbeteren? We zitten nu in de fase waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Ik kan ondernemers helpen met het verduidelijken van hun verhaal en daarmee versterkt uit de crisis te komen’.
Welke nieuwe kansen deden zich voor in jouw bedrijf?
‘Een van mijn opdrachtgevers is een grote instelling die de dienstverlening plotseling digitaal moest doen. Ze vergaderen niet alleen online, maar ook het contact met hun patiënten verloopt via internet. De organisatie realiseerde zich dat klantencontact op afstand onderhevig is aan andere wetmatigheden, bijvoorbeeld zoals je die ook tegenkomt bij televisie. Ik help ze bij het communiceren. Zo ontstaan voor mijn bedrijf ineens nieuwe mogelijkheden, waar andere activiteiten zijn weggevallen’.
Welke suggestie heb je om het economische klimaat in Hilversum er weer bovenop te helpen?
“Ga webinars organiseren of digitale borrels. Daarbij wil ik graag helpen. Die webinars – ze moeten wel geleid worden- kunnen gebruikt worden om ideeën uit te wisselen, oplossingen met elkaar te bespreken en weer met elkaar in contact te komen. Het zou een mooi initiatief zijn van het Stadsfonds.”
Heb je een voorbeeld van een ondernemer die heel goed op de crisis heeft gereageerd?
“Ik heb met bewondering gekeken naar Tiramisu in Hilversum. Ze begonnen meteen met een afhaalservice, faciliteerden buurtbarbecues en bezorgden maaltijden bij ouderen in de buurt. Ik werd blij van het optimisme dat daaruit sprak”.
Klik op de link voor contact met Frank du Mosch van The Broadcaster